Systemfiler
Om
English

Köp ett syfte!

Publiceringsdatum:
2025-09-01
Text:
Mathias Strömberg
Bild:

Det var länge sen det räckte för en frisör att erbjuda drop-in och bra pris, eller för en glasskiosk att sälja god glass och hålla extra öppet på sommarkvällar. Marknaderna kräver att vi är kritiska konsumenter – annars utvecklas inte samhället! Och vi får inte under några omständigheter känna att vare sig våra liv eller vår planet är ändliga. 

Vi ska kräva mer. Helst unna oss till döds. 

Företag utvecklar kvasisyften: visioner som inte egentligen styr verksamheten utan maskerar ett vinstintresse, vilket har visat sig fungera exceptionellt bra i det sekulära och köpkraftiga Sverige. Folkhemmets systemtillit togs över av näringslivet. Svenskar blev klassade som trendkänsliga early adopters – nyliberal kod för ”extrem köpvilja tack vare artificiell valfrihet”.

H&M vill leda omställningen mot cirkulärt och förnybart mode, Coop lovar att göra vardagen bättre och Swedbank skapar en bättre framtid. Hos de gamla företag som växte sig stora i takt med den svenska medelklassen märks det allra tydligast – de nya kraven konsumenter nu påstås ställa har skapat total förvirring. 

Vi fick kvasisyften när de äkta blev för dyra. 

När all konsumtion – från fascistisk propaganda till billiga polyestertröjor – kallas demokrati och varje kundresa har A/B-testats till perfektion finns inte längre utrymme för det subversiva. Offentlighetsprincip och Allemansrätt fungerar som perfekt vaddering för att få oss att känna vår frihet är maximerad. 

Från tweet till valdag och från sponsrat inlägg till afrikanskt sopberg – luften är fri så länge marknaderna tillåts reglera sig själva. Förhäxade av skyltfönstrens spegelbilder blir vi alla medskyldiga när endast medveten konsumtion är svaret. 

Men varje kvasisyfte är ett erkännande. Matkedjor vet att det goda livet inte är tillgängligt för alla, och banker tror inte på riktigt att de möjliggör en bättre framtid för de många. Alla ska inte med – men det är inte heller poängen. Uppdraget är inte förändring, utan att forma en konsument som tar på sig själv skulden när allt kollapsar.

!!!
Du kommer att bli uppdaterad.
Något gick fel. Försök igen eller maila uppdateringar@systemfiler.se